dari semalam lagi maksu dah siapkan perancangan tuk mengajar. so hari ni ada masa tuk sediakan kad imbasan. maksu cuba rancangkan sebaiknya memandangkan masa yang ada 30minit.
dalam masa itulah pengajaran perlu dijalankan. ini menuntut kreativiti guru kerana:
1. bukan senang nak mengajar murid2 menyebut kalimat2 bahasa arab yang panjang dan asing. (lebih2 lagi yang masih belum mahir membaca)
2. ada aktiviti perbualan plak tuh
sbb tu maksu sediakan kad imbasan nih. bacaan dengan kad imbasan sebelum murid dibenarkan membuka buku teks. masa tu la nak betulkan sebutan dan bacaan murid2. kad imbasan dipapar satu persatu. guru baca dulu, murid ikut. tapi mane yg dah tere baca, die akan baca sama ngan guru. tu kira budak aras pandai lagi bijak la tuh.
ni la kad imbasan tuh. baca and ulang byk2 kali biar lancar hehe
seterusnya dialog dijalankan. mula2 bacaan secara kelas. tapi maksu ada cara yang menarik agar murid2 ni bersaing tuk membaca dengan baik dan kuat. so apa lagi buat pertandingan bacaan antara lelaki dan perempuan. sure dorang akan baca sungguh2. al maklum la nak bersaing.. hehe apa2 pun yang penting mereka baca dengan betul.
last sekali buat latihan dalam buku aktiviti. tang ni jenuh sket. walaupun dah diterangkan dihadapan, pasti ada yang datang bertanya semula.
"nak buat apa nih ustazah..?"
aduhhh.. kadang2 tension lak. yang kita dah cakap tadi...dorang dtg tanya balik...aduhhh saba je la
cikgu...cikgu..
Ya Allah, limpahkanlah kesabaran dan kasih sayang pada kami...
No comments:
Post a Comment